Bengkel Intensif Penulisan Skrip TV Yang Boleh Dijual

Thursday, December 10, 2009

Salam sejahtera,
Jumpa lagi, sembang lagi.... Mula tu ingat nak teruskan dengan tip-tip atau panduan penulisan skrip, tapi satu email yang saya terima dari seseorang, yang saya hormati ketelusannya, membuatkan saya tersentak. Setelah berfikir, merenung, bermakrifat, saya rasa molek juga kalau saya turunkan email ini untuk tatapan rakan-rakan. Begini emailnya,

Sdr Emjayakula,
Mengapa sdr menamakan blog tersebut sbg 'Skrapskrip' ? Mengapa ada 'skrap' ?
Sdr mempersendakan bidang penulisan skrip dengan melabelkannya sebagai 'skrap' kan?
Be serious !! Buanglkan nama 'skrap' itu !

Jantung saya terhenti sedetik. Kiranya dari caragayanya, pengirim tentulah marah benar kepada saya kerana sepertimana yang terjelas dalam emailnya. Saya fikir dan renung, lama juga. Barulah kemudian terfikir saya, "mungkin bukan dia seorang sahaja yang berfikir seperti ini", jadi akhirnya saya rasa, saya kena jelaskan 'kenapa skrap'? Beginilah jawapan saya kepadanya,

Salam Sdr Yul,
Maaf jika saudara tidak dapat menangkap maksud skrap itu. Saudara pernah dengar "Buku Skrap" atau Scrap-book? Saudara carilah makna buku skrap tu. Skrap bermakna cebisan bahan-bahan yang hendak dibuang, tapi ada nilai di dalamnya. Apa maksud saudara mengatakan saya hendak mempersendakan dunia penulisan skrip dengan melabelkannya sebagai skrap? Tolong jelaskan. Saya sangat tak puas hati atas tuduhan saudara tu, sebab saya tak faham apa maksud saudara! Maafkan saya.

Harus diingat bahawa dari cebisan-cebisan inilah kita bermula untuk membangunkan sebuah skrip... kita tidak bermula terus dari sebuah skrip... kita bermula dari perca-perca atau skrap idea yang tercebis-cebis, kita susun, kita jalin, kita pupuk, kita gilap. Kita bina dari yang kecil, kita kumpul yang kecil-kecil, kemudian kita jadikan ia lembaran yang makin besar, makin teguh, makin bernilai.

Apa-apa pun, saya ikhlas ucapkan terima kasih atas respon saudara terhadap blog Sang Penulis, Skrap & Skrip ini..


Untuk kepada rakan-rakan yang tidak mengerti 'kenapa skrap?', itulah jawapannya.


Takat ni la dulu.

Wassalam... Adiosa!

jamil mutalib
http://skrapskrip.blogspot.com

1 comment:

  1. Kita harus berbohong untuk menyampaikan kenyataan. . . .

    ReplyDelete