Bengkel Intensif Penulisan Skrip TV Yang Boleh Dijual

Tuesday, October 29, 2013

Lupakanlah Hasrat Menjadi Penulis Skrip Jika....


Salam Sejahtera
Jumpa lagi, berkongsi lagi...

Kepada otai-otai, jangan marah kalau saya kata, nak jadi penulis profesional sebenarnya kita tidak perlukan skill (kemahiran) atau bakat. Apa yang kita perlukan hanyalah kesungguhan dan kedambaan untuk menulis dan bercerita.

Saya menjadi penulis sepenuh masa sejak tahun 1997, ketika ekonomi merudum. Pilihan yang sangat salah waktunya, tapi apakan daya kerana pada masa itu peluang pekerjaan sangat sempit. Pada masa itu stesen TV juga tidak membeli prodsuk-produk baru. Mereka re-run bahan lama. Namun sejak dulu sehingga kini saya masih menulis dan InshaaAllah akan terus menulis. Saya akan terus bekerja sebagai penulis.

Jika frasa 'kerja' itu menakutkan anda, maka jawapannya anda telah gagal melepasi ujian pertama. Kerana penulis harus menulis, iatu harus bekerja kerana menulis itulah kerja penulis. Bagi melayakkan diri mencapai kejayaan sebagai penulis profesional pertamanya ialah kita perlu cinta menulis, dan memang pun wajib cintakan menulis sebab itulah yang akan jadi sumber pendapatan kita. Kalau anda tak cinta menulis makanya pasti tak akan menunggu lama untuk kecundang bila berhadapan halangan pertama. Lalu anda akan jemu dan give up.

Pesanan pertama, sesuai juga menjadi pesanan untuk apa-apa saja yang kita buat dalam dunia ini, janganlah buat sesuatu kerana reward.  Buatlah kerana anda memang kita mahu membuatnya.  Maksudnya apa?

Kita ambil contoh dunia lakonan. Ramai yang mahu menjadi pelakon kerana glamor dan popular menjadi seorang pelakon. Fokus mereka pada gemerlapan, tanpa memberikan fokus pada membuktikan keupayaan diri. Mereka tak pernah masuk kelas lakonan, tak pernah baca buku tentang lakonan dan tidak pernah ambil inisiatif untuk belajar menerusi filem-filem yang berlambak ditayangkan setiap hari.

Perkara ini juga berlaku kepada bakal-bakal penulis skrip yang hanya melihat kerjaya ini daripada sudut bayaran skrip yang mencecah 4 atau 5 angka yang bakal diperolehi, hanya dengan menjual sebuah lakonlayar. Orag seperti ini hanya memikirkan mahu masuk ke bidang ini untuk buat duit. Ingin diingatkan kalau anda masuk ke bidang ini semata-mata kerana duit, kalaupun anda berjaya menjual satu, dua skrip pada peringkat awal, namun anda akan tak akan berjaya dalam jangka panjangnya. Wajib anda akan cabut bila sampaisatu peringkat yang menguji ketahanan anda.

Jadi, sebelum memutuskan untuk menjadi penulis skrip profesional, tanyalah diri anda dulu kenapa anda nak masuk bidang ini.

Kalaulah kerana mahukan glamor, popular dan mengejar wang ringgit semata-mata, nasihat saya carilah benda lain sebelum anda membuang masa di sini. Tapi kalau perasaan anda meronta-ronta mahu masuk ke dunia ini kerana mahu bercerita kisah-kisah yang berlegar dalam kepala anda, peluang untuk anda berjaya adalah cerah.

kenapa saya kata begitu? Senang saja, kalau semata-mata mahu mencari wang, maka anda akan hilang fokus bila sampai satu tahap, kerana anda akan mencari-cari peluang lain pula yang boleh memberikan wang kepada anda. Tapi jika anda memang cintakan cerita dan dambakan bercerita, maka peluang untuk berjaya adalah cerah.

Takat inilah dulu...

Wassalam. Adiosaaa!!!!

4 comments:

  1. Ada skrip apa skrg. nak beli

    ReplyDelete
  2. wassup 0193436734

    ReplyDelete
  3. bagaimana nk jadi penulis skrip?

    ReplyDelete
  4. In this manner my buddy Wesley Virgin's adventure launches with this SHOCKING and controversial video.

    As a matter of fact, Wesley was in the military-and shortly after leaving-he found hidden, "SELF MIND CONTROL" secrets that the CIA and others used to get everything they want.

    As it turns out, these are the same secrets lots of celebrities (especially those who "come out of nowhere") and the greatest business people used to become rich and famous.

    You probably know that you only use 10% of your brain.

    Really, that's because the majority of your BRAINPOWER is UNTAPPED.

    Perhaps this conversation has even taken place INSIDE your very own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head seven years ago, while riding an unregistered, beat-up trash bucket of a car with a suspended license and on his bank card.

    "I'm absolutely frustrated with going through life paycheck to paycheck! When will I finally make it?"

    You've taken part in those types of questions, isn't it right?

    Your success story is waiting to start. All you need is to believe in YOURSELF.

    CLICK HERE TO LEARN WESLEY'S METHOD

    ReplyDelete