Bengkel Intensif Penulisan Skrip TV Yang Boleh Dijual

Saturday, October 26, 2013

Jom Cerita Tentang Cerita...



Salam Sejahtera
Jumpa lagi, berkongsi lagi...

Hidup kita penuh dengan cerita. Sejak lahir hingga hari ini, bermacam cerita yang pernah kita dengar, kita tempuhi. Malah tentu juga ada yang kita rekai. Tidak ada orang yang tidak ada cerita. Dan setiap cerita tetap sama. Cerita ada permulaan, ada pertengahan dan ada pengakhiran, sama ada akhirannya tamat atau tergantung itu soal lain.

Cerita itu umpama gula. Semua orang sukakan gula walaupun ia dikethui boleh membawa mudarat jika berlebih-lebihan. Salah satu cirinya ialah mampu menarik minat untuk dikerumuni. Kerana daya tarikannya begitu kuat, maka gula ada peribahasanya sendiri, 'mati gula kerana semut'. Gula ada berwarna putih, ada berwarna coklat, ada berwarna hitam. Begitulah juga cerita. Cerita juga ada yang putih, yang coklat dan yang hitam. Natijahnya, cerita yang baik umpama gula yang baik (jika tidak berlebih-lebihan).

Cerita haruslah mampu menarik minat pendengar untuk terus mendengar. Perlu memberikan keasyikan. Seperti gula, cerita juga harus ada rasa. Manis. Cerita harus melahirkan rasa manis setelah dinikmati. Jangan disalahtafsir tentang rasa manis ini.

Biarpun cerita itu adalah cerita sedih, ia haruslah mampu melahirkan rasa "manis" setelah penonton selesai menontonnya. Rasa "manis" ini adalah terjemahan kepada kepuasan menontonnya. Biarpun sepanjang 100 minit menonton dia menangis, tapi tangisan itulah rasa manisnya. Maksudnya penonton tidak membenci cerita, mereka suka kepada cerita itu, sebab semua orang gemarkan yang manis.

Bagaimana mahu melahirkan rasa manis itu?

Bercerita adalah satu seni. Bukan semua orang mampu menjadi tok dalang untuk menyampaikan cerita. Tok Dalang itu sendiri juga harus belajar bercerita. Semua yang mahu menjadi pencerita yang bagus haruslah mencari ilmu bercerita.

Hujungnya apa... hujungnya ialah mencari ilmu. Carilah ilmu bercerita. Kenalilah apa itu cerita, kerana apabila kenal maka akan datangnya cinta. Apabila datangnya cinta, maka akan mudahlah segala-galanya.

Takat inilah dulu...

Wassalam. Adiosaaa!!!!



1 comment:

  1. Easy "water hack" burns 2 lbs OVERNIGHT

    Over 160 000 women and men are utilizing a easy and SECRET "water hack" to drop 1-2lbs each and every night as they sleep.

    It is easy and it works on everybody.

    Just follow these easy step:

    1) Go grab a clear glass and fill it up with water half glass

    2) And now learn this crazy HACK

    you'll be 1-2lbs lighter the very next day!

    ReplyDelete